]

                                                                                                                       


  • 200 - Wampir cz. 1 08.06.2010 :: 18:36

    Comment (3)

    Legendarna, prawie nieśmiertelna istota o ludzkiej postaci i charakterystycznych wydłużonych kłach, żywiąca się ludzką krwią. Zależnie od źródła, wampirom przypisywane są liczne zdolności paranormalne, m.in. regeneracja, transformacja w zwierzę (zazwyczaj nietoperza), lewitacja czy telekineza. Najczęściej są śmiertelnie nadwrażliwe na światło słoneczne i polują nocą. Według słowiańskich wierzeń, wampir powstawał z niepogrzebanych (niespalonych) zwłok, stąd jego silne związki z własną rodziną jej dręczenie, jeśli nie dopełniła obowiązku wobec zmarłego, oraz stosunki mężczyzn-wampirów (zmarłych daleko od domu, zaginionych i powracających) z własnymi żonami. Jego dzieci mają dar rozpoznawania wampirów i ich niszczenia. Wiara w wampiry musiała nasilić się po przyjęciu chrześcijaństwa i zarzuceniu ciałopalenia. Znaczne jej upowszechnienie oraz znajomość sposobów ich zwalczania sugeruje, że słowiański wampir musiał mieć swój odpowiednik w innych kulturach. Niewykluczone, iż jedną z dróg rozprzestrzenienia się wampiryzmu były opowieści słowiańskich mamek, opiekujących się, we wczesnym średniowieczu, zachodnioeuropejską dziatwą (eksport ludzkiego towaru na Zachód był wówczas na Słowiańszczyźnie najbardziej dochodowym interesem, stąd zaskakujący w średniowiecznej Anglii zachodniosłowiański Černebog/Zernebok). Istnieją znaczne rozbieżności pomiędzy przedstawianymi obecnie wizerunkami wampira. Obejmują one prawie wszystkie możliwe aspekty tych istot. Do najważniejszych różnic należą:

    Wygląd: sięga od potwornego (Nosferatu, Buffy postrach wampirów, Od zmierzchu do świtu, Dracula), poprzez przeciętny (Blade), po olśniewająco piękny (Kroniki wampirów Anne Rice,Dracula 2000, BloodRayne). W systemie gry RPG Wampir: Maskarada różne klany przejawiają różne cechy wyglądu(np. Nosferatu są potworni, a Toreadorzy piękni). W Wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego, ukazany obraz "wyższego wampira" - Emiela Regisa, nie różni się niczym od zwykłego człowieka, dlatego też trudno zidentyfikować te upiory, dopóki same się nie ujawnią. Wyglądem zewnętrznym nie różni się też od ludzi tytułowa postać Księżniczki Andrzeja Pilipiuka - Monika Stjepanković (Kuzynki, Księżniczka, Dziedziczki). Różni się ona od najczęściej przedstawianych w literaturze wampirów między innymi tym, że zamiast ostrych zębów posiada ssawkę.

    Zdolności: występują od zupełnie łamiących prawa fizyki (Dracula, Hellsing), poprzez graniczące z niemożliwymi (Kroniki wampirze), po nadludzkie, lecz wytłumaczalne fizycznie (Blade). Zaliczać się do nich mogą: lewitacja lub latanie, teleportacja lub bardzo szybkie przemieszczanie się, telekineza, hipnoza, polimorfizm, niewidzialność itp. W Wiedźminie niektóre ze zdolności uaktywniają się pod działaniem światła księżyca, będącego w pełni.

     Pochodzenie: literatura obejmuje warianty od klątwy (Dracula) po zakaźną mutagenną chorobę (Blade, Underworld, GUNNM: Last Order). U Moniki (A. Pilipiuk) wampiryzm jest cechą genetyczną ujawniającą się u niektórych członków jej rodziny w wieku dojrzewania. Wampiry sztucznego pochodzenia możemy napotkać w Hellsingu a także w Cyber City Oedo 808. Podobnie jak w niektórych innych utworach o wampirach (np. Wywiad z wampirem) osoba stająca się wampirem od momentu inicjacji przestaje dojrzewać. Jeśli wampirem staje się dziecko lub nastolatek zachowuje ono niedojrzały wygląd.

    Krzyżowanie: niektóre źródła pozwalają na ludzko-wampirze krzyżówki, zwane dhampirami (Blade, BloodRayne, Vampire Hunter D), inne wykluczają ich powstanie (Kroniki wampirze). W filmie Underworld możliwa okazała się hybryda wampira z wilkołakiem.

    Śmiertelność: wszystkie źródła zgadzają się co do jednego: wampir nie starzeje się, a przynajmniej nie może umrzeć ze starości. Jednak według niektórych źródeł wampiry są nieśmiertelne i jedynym sposobem na ich zniszczenie jest przebicie kołkiem, zazwyczaj osikowym (np. Dracula) lub wystawienie na światło słoneczne (Wywiad z wampirem), w innych w zabiciu wampirów przeszkadza jedynie ich szybka regeneracja, nie chroniąca jednak przed spaleniem czy odcięciem głowy (Wampir: Maskarada), jeszcze inne mówią o śmierci wampira po wypiciu przez niego krwi umarłego (Wywiad z wampirem). Emiel Regis wykazuje całkowitą niewrażliwość na ogień. Po odcięciu głowy regeneracja trwała pięćdziesiąt lat, zanim powrócił do formy.

    Wrażliwość na srebro: choć częściej przypisywana wilkołakom, niektóre dzieła nadają ją również wampirom (Blade, trylogia: Kuzynki, Księżniczka, Dziedziczki, Hellsing).

    Wrażliwość na symbole religijne: w niektórych dziełach wampiry przejawiają lęk, fizyczny dyskomfort lub bezpośrednie obrażenia w przypadku kontaktu z symbolami religijnymi, takimi jak krzyże lub woda święcona (Dracula, Buffy postrach wampirów), w innych wampiry są na nie całkowicie odporne (Kroniki wampirze, Blade, BloodRayne, Wampir: Maskarada, Łowcy wampirów, trylogia: Kuzynki, Księżniczka, Dziedziczki - Monika jest osobą wierzącą i regularnie chodzi do cerkwi).

    Wrażliwość na światło: nadwrażliwość na światło jest cechą wspólną wszystkich legend o wampirach. Według niektórych dzieł wampir boi się każdego jaśniejszego oświetlenia (Dracula), w innych zaś szkodzi mu jedynie bezpośredni kontakt ze światłem słonecznym (Kroniki wampirze, Buffy postrach wampirów, Wampir: Maskarada). Zjawisko to jest czasem tłumaczone jako krytyczne uczulenie na ultrafiolet (Blade, Underworld), co pozwala wampirom np. na bezpieczne poruszanie się za dnia dzięki kremom z filtrem UV (Blade). W Wiedźminie wszakże, wampiry nie umierają od światła słonecznego, ale w znacznym stopniu je ono osłabia i pozbawia większości nadnaturalnych mocy. U Pilipiuka Monika w żaden sposób nie jest wrażliwa na światło słoneczne. Całkowitą niewrażliwość przejawiają także wampiry z Hellsinga.

    Wrażliwość na czosnek: w "Hellsingu" jest napomniane, że czosnek jest nieprzyjemny dla wampira. (moment, w którym Integra chce, żeby Seras zlizała jej krew z palca) Można się domyślać, że dla wampira jest to po prostu bardzo nieprzyjemny zapach, dodając to, że mają o wiele lepszy węch od człowieka. A jedzenie tegoż warzywa budzi w wampirach taką niechęć, jak u niektórych dzieci jedzenie szpinaku.

    Zagrożenie dla ludzi: w tradycji ludowej wampiry zawsze stanowiły śmiertelne zagrożenie dla ludzi, bowiem piły ich krew, co prowadziło do śmierci człowieka, bądź przemiany w wampira. W niektórych współczesnych utworach literackich wampiry mogą jednak być przyjazne ludziom. Np. Monika (A. Pilipiuk) nie pije ludzkiej krwi, a jedynie końską. Jeden łyk wystarcza jej na kilka lat, przy czym dla konia takie "puszczanie krwi" nie jest szkodliwe. Autor zaznacza, że jego bohaterka jest właściwie pseudowampirem, a oprócz pseudowampirów istnieją wampiry prawdziwe, zagrażające ludziom. Regis (A. Sapkowski), Cykl wiedźmiński) przestał pić krew w ogóle. Wampir zaznacza, iż picie krwi przez wampiry jest tym, czym picie alkoholu przez ludzi. Nie jest niezbędne do życia, ale stosowane jest dla poprawy nastroju i powoduje uzależnienie.

    Według niektórych źródeł wampir nie ma kości, lecz chrząstki. Może wchodzić w stosunki z żywymi, choć nie odczuwa przyjemności seksualnej (w serii A. Pilipiuka o przygodach Jakuba Wędrowycza wampiry mają niezaspokojony głód seksualny). Wampirem kieruje ukryta w jego wnętrzu Bestia, którą z upływem czasu coraz trudniej mu zwalczyć - w końcu poddaje się jej. W tym stadium wampir zaspokaja swoje najprostsze potrzeby - zabija, pożywia się, śpi, co sprawia, że traci na swojej złożoności i niezwykłości odsuwając się całkowicie od człowieczeństwa. Nazwą łacińska może być homo nocturis
    Często występują w wielu odmianach. W dylogii Nocny Patrol - Dzienny Patrol poza zwykłymi wampirami występują wampiry wyższe. W sadze o wiedźminie wylicza się: wampir wyższy, alp, katakan, mula, bruxa, nosferat, fleder i ekimma. W Ani słowa prawdy - wampir czarny (kostropaty), wampir brunatny (krwiopijca), wymarły wampir siny (królewski) i niezwykle rzadki wampir cesarski. W Mrocznej Wieży - wampiry pierwszej, drugiej i trzeciej kategorii.

    PODSTAWY WAMPIRYZMU
    W każdym micie i legendzie jest ziarno prawdy. Jakie prawdy leżą u stóp wampiryzmu ?

    Choroby związane z wampiryzmem:
    Cytat:
    Napisał wikipedia.pl
    (...)Istnieje niepotwierdzona hipoteza łącząca porfirię z wampirami, ponieważ szereg jej objawów, jak unikanie światła, bezsenność, skryty, nocny tryb życia lub zniekształcenia twarzy jest wspólny dla porfirii i wampiryzmu. Hipoteza ta została po raz pierwszy wysunięta przez biochemika Davida Dolphina w 1985.

    Trudniej jest wyjaśnić charakterystyczne dla wampirów skłonności do picia krwi (być może podświadomość chorego na porfirię erytropoetyczną nakazuje mu uzupełniać brak hemu – jednej z porfiryn w organizmie człowieka – przez picie krwi zawierającej hemoglobinę bogatą w hem) lub długie kły (w niektórych przypadkach porfirii występuje obkurczanie się dziąseł, przez co odsłaniają się szyjki zębów i zęby zdają się być dłuższe, niż są). (...)
    Istnieje również choroba spowodowana odkładaniem się srebra w tkankach skóry człowieka. Choroba spotykana najczęściej w średniowiecznych u ludzi zamożnych. Jedzenie z srebrnej zastawy powodowało dostawanie się dużej ilości srebra do ludzkiego organizmy co powodowało zmianę koloru skóry. Zmiany te sprawiały, że ludzie mieli nienaturalną skórę o srebrnym odcieniu. Widok kogoś o takiej skórze mugł niewykształconym ludziom przywoływać na myśli wampira.

    Fakty
    Cytat:
    Napisał wikipedia.pl
    Elżbieta Batory (węg. Báthory Erzsébet) (ur. 7 sierpnia 1560, zm. 21 sierpnia 1614) - księżna węgierska zwana Krwawą Hrabiną z Čachtic - od nazwy zamieszkiwanego przez nią zamku w Čachticach, którego nie należy mylić z pobliską twierdzą w Trenczynie (Słowacja) (węg. Csejte); siostrzenica króla polskiego Stefana Batorego. Nazywana jest najsłynniejszą seryjną morderczynią w historii Węgier i Słowacji.(...)

    (...)W 1604 Elżbieta nie tylko straciła męża, ale też poznała niejaką Annę Darvulię, tajemniczą kobietę, która - korzystając ze strachu Elżbiety przed nadchodzącą starością - stała się najprawdopodobniej główną inspiratorką zbrodni dokonywanych przez hrabinę. Pewnego dnia Elżbieta w złości uderzyła służkę tak mocno, że krew z nosa jej ofiary padła na twarz hrabiny; Elżbieta, spojrzawszy w lustro, zauważyła, że zmarszczki - które gdzieniegdzie zaczęły się już pojawiać - zniknęły z jej oblicza. Darvulia wykorzystała złudzenie, jakiemu uległa jej pani i przekazała jej "starożytną mądrość": przez odebranie komuś krwi można przejąć fizyczne i duchowe cechy tej osoby. Od tej pory krwawe tortury stały się niemalże codziennością na čachtickim zamku. Maltretowano służące nawet wtedy, gdy Elżbieta - chora i osłabiona - nie była w stanie zejść z łóżka. Według zeznań z późniejszego procesu, jedną z kobiet przyprowadzono do łoża Elżbiety, a ta zaczęła pożerać służkę żywcem. (...)
    WAMPIRY OD A DO Z
    Adze
    Obszar polowań / narodowość: południowo-wschodnia Ghana, południowe Togo w Afryce. Adze najlepiej czują się latając wśród owiec pod postacią świetlików. Postać człowieka przybierają jedynie w wypadku zagrożenia. Wampiry te żywią się krwią, olejem palmowym, mlekiem kokosowym, a także dziećmi - szczególnie osobnikami o wyjątkowym wyglądzie.

    Algul
    Obszar polowań / narodowość: Arabia. Wampiry zwane są tu końskimi pijawkami, bądź krwiopijcami Ten gatunek wampirów tradycyjnie jest uważany za kobietę – demona, ucztującą na zmarłych dzieciach i w otwartych grobach.

    Alp
    Obszar polowań / narodowość: Niemcy. W tych okolicach wampirami straszy się dzieci, pełnią rolę podobną do polskiego diabła. Są one przyodzianymi w kapelusz dziećmi nocy, zjawiskami z sennych koszmarów kobiet, a siła ich mięśni może być niebezpieczna dla każdego, nawet najsilniejszego, człowieka. Matka, która używa końskiego chomąta do złagodzenia trudów porodu naraża swoje dzieci na przeistoczenie się w wampira. Średniowieczne podania mówią, że Alpy przybierały postać kota, świni bądź ptaka. Do legend często włączano również wilkołaki - lubieżne psy-demony. Alpy mają niesamowite możliwości: potrafią latać jak ptak, biec szybko jak koń, wpływać na umysł człowieka, uwodzić kobiety swoją elegancją i dżentelmeńskim sposobem bycia. Ich ulubionym pożywieniem jest kobiece mleko, jednak mogą pić także krew z męskich bądź dziecięcych sutków. Ze względu na zdolności tego gatunku zabicie Alpa jest praktycznie niemożliwe.

    Asanbosam
    Obszar polowań / narodowość: Afryka. Południowo wschodnia Ghana oraz obszary Ivory Cast i Togo. Asanbosam ponoć zamieszkuje tamtejsze gęste lasy. Wampiry te przypominają z wyglądu człowieka, a jedynymi cechami, którymi się wyróżniają są żelazne zęby i noga zakończona hakiem. Każdy pechowiec, który zapuści się w las zamieszkiwany przez Asanbosam i znajdzie się w okolicy drzewa, na którym przebywa wampir nie ma szans na przeżycie.

    Aswang
    Obszar polowań / narodowość: Filipiny. Wierzy się tu, że wampir za dnia przybiera postać pięknej kobiety, dopiero pod osłoną nocy przeobraża się w latającego potwora. Aswang bez problemu może funkcjonować za dnia, po zapadnięciu zmroku pod postacią nietoperza wlatuje do mieszkań swoich ofiar. Żywi się tylko krwią, szczególnie dziecięcą. Wampiry te można rozpoznać jedynie po opuchliźnie, która pojawia się po posiłku, niestety, często przypominają po prostu kobietę w ciąży. Wierzy się, że Aswang zabija w jeszcze jeden, mniej tradycyjny sposób: osoba, której cień zostanie polizany przez wampira w ciągu kilku sekund przechodzi na łono Abrahama.

    Bajang
    Obszar polowań / narodowość: Malezja. Wampir przybiera postać mężczyzny, czasem kota, zawsze swoim wyglądem przeraża dzieci. Bajang bywa zniewolony przez ludzi. Staje się wówczas sługą przekazywanym z pokolenia na pokolenie przez wieki. Demon mieszka w chronionym przez magię bambusowym naczyniu(tabongu). Aby zapewnić sobie posłuszeństwo demona, jego właściciel musi dostarczać mu odpowiednią ilość jaj. Bajang bez wahania wykonuje polecenia swojego pana, najczęściej torturuje i zabija jego wrogów. Legenda mówi, że Bajangi powstają w wyniku odprawienia odpowiednich rytuałów magicznych nad martwo urodzonymi dziećmi.

    Baobhan-sith
    Obszar polowań / narodowość: Szkocja. Wampir przybiera postać pięknej, przyodzianej w zielone szaty dziewicy - dzięki temu bez problemu wabi swoje ofiary.

    Bebarlangs
    Obszar polowań / narodowość: Filipiny. Plemię, o którym krąży pogłoska, że uprawiają wampirze rytuały. Najwyraźniej zdobywają moc i witalność wystawiając nagie ciała na żer wampirów.

    Bhuta
    Obszar polowań / narodowość: Indie. Według tutejszych wierzeń, człowiek może przeobrazić się w wampira, jeśli popełni samobójstwo. Przebywa najczęściej na cmentarzach bądź w ciemnych, wyludnionych zaułkach. Żywi się odchodami oraz wnętrznościami zwierząt (także ludzi). Swoim ofiarom Bhuta wstrzykuje jad, który powoduje silne wymioty, a nawet prowadzi do śmierci.

    Brahmaparush
    Obszar polowań / narodowość: Indie. Wampir żeruje na istotach ludzkich. Uwielbia wgryzać się w czaszkę ofiary, by za jej pośrednictwem wyssać z niej krew. Gdy nieszczęśnik zostanie pozbawiony ostatniej kropli krwi Brahmaparush pożywia się jego mózgiem. Następnie rozkłada pozostałe wnętrzności wokół siebie i odbywa mroczny, rytualny taniec.

    Brusa
    Obszar polowań / narodowość: Portugalia. Powstaje z kobiety przekształconej w wampira przez czarownice. Najczęściej wylatuje pod osłoną nocy z domu w postaci ptaka i torturuje zagubionych strudzonych wędrowców. Mówi się, że prowadzi normalny ludzki tryb życia, wygląda jak piękna dziewica / panna. Rodzi dzieci, które często stają się jej pożywieniem, mówi się, że niemożliwym jest jej zabicie.

    Chordewa
    Obszar polowań / narodowość: Oraony. Uwięziona w ciele kota za sprawą czarownic dusza człowieka. Wierzy się, że jeśli wampir ten poliże człowieka w usta, ten umrze w krótki czasie.

    Churel
    Obszar polowań / narodowość: Indie. Mściwy wampir, przypominający ducha, najczęściej powstaje, jeśli kobieta umrze w trakcie porodu podczas Dewali Festival. Churel ma okropny wygląd: ma obwisłe piersi, duże brzydkie usta i potargane włosy.

    Civatateo
    Obszar polowań / narodowość: Aztek. Czarownica - wampir spotykana wzdłuż Azteku. Mówi się, że służy różnym księżycowym bóstwom. Powstaje, jeśli wielmożna, dostojna kobieta umrze podczas porodu. Jej ulubionymi ofiarami są dzieci, które umarły w wyniku ataku wyniszczającej choroby. Ma bladą, praktycznie białą twarz, ręce obsypane kredą, a na wynędzniałym ubraniu wiszą skrzyżowane kości.

    Danag
    Obszar polowań / narodowość: Filipiny. Utrzymuje się, że jest to bardzo starodawny gatunek wampira odpowiedzialny za pochówek na wyspie wiele lat temu. Danag pracował z ludźmi przez wiele wieków, jednak partnerstwo skończyło się pewnego dnia, kiedy to kobieta przez przypadek zacięła się w palec, a Danag zaczął ssać jej ranę. Wampir tak polubił nowy smak, że wyssał z biedaczki całą jej krew.

    Dearg-due
    Obszar polowań / narodowość: Irlandia. Przerażający potwór, jego imię znaczy po prostu krwiopijca. Starożytny wampir, pochodzi z Celtyckich czasów, wciąż przeraża ludzi. Jedynym sposobem na poskromienie drapieżcy jest zgromadzenie kamieni nad wszystkimi miejscami, gdzie może ukrywać się bestia.. Najbardziej znanym podaniem z udziałem Dearg-due jest historia pewnej pięknej kobiety, która ponoć pogrzebała się w Waterford, małym cmentarzyku niedaleko Strongbows Tree. Wiele lat później opuściła swój grób i wykorzystała swój oszałamiający wygląd by zwabić ludzi (głównie mężczyzn) na stracenie.

    Ekimmu
    Obszar polowań / narodowość: Starożytna Asyria i Babilonia. Jeden ze starożytnych wampirów, które najbardziej przerażały Asyryjczyków i Babilończyków. Jest to dusza zmarłego człowieka, która nie może zaznać spokoju. Wampir, podziwiając Ziemię, czeka na dogodną chwilę do ataku. Jest wiele sposobów, aby człowiek przeistoczył się w Ekimmu, np. zabójstwo/samobójstwo, niespełniona miłość oraz niewłaściwy pochówek.

    Empusas
    Obszar polowań / narodowość: Grecja. Wampirza postać, która pochodzi ze starogreckiej mitologii. Najczęściej mówi się, że jest sługą greckiej bogini czarów i magii, a także ciemności i świata widm: Hekate. Opisuje się go jako demona, który od czasu do czasu może przyjąć postać człowieka. Najczęstszym wcieleniem wampira jest fenicka kobieta.

    Eretica
    Obszar polowań / narodowość: Rosja. Heretyk, który wrócił ze świata umarłych. Najczęściej mówi się o nim jako o kobiecie, która za życia sprzedała swoją duszę i powróciła pod postacią obszarpanej staruszki. Po zmroku grupa Ereticów gromadzi się w wąwozach i przybiera postać sabbat. Aktywne są tylko wiosną i jesienią, ponoć spojrzenie w oczy takiemu stworowi powoduje powolną śmierć.


    Estrie
    Obszar polowań / narodowość: Izrael. Duch, niezmiennie przybierający postać wampira-kobiety. Uważa się, że jest to duch diabła. Powstaje ze świeżej krwi, żyje pomiędzy ludźmi, by zaspokoić swoje potrzeby na krew. Jej ulubionymi ofiarami są dzieci, jednak nikt nie może czuć sie bezpieczny, gdy gnębi ją głód.

    Gayal
    Obszar polowań / narodowość: Indie. Niecielesny wampir. Najczęściej stworzony z mężczyzny, który nie miał kogoś, kto dokładnie odprawiłby wszystkie koniecznie obrządki pogrzebowe. Kiedy powraca mści się na swoich synach lub innych krewnych odpowiedzialnych za jego niewłaściwy pochówek. Groźba powrotu krewnych jako Gayala zazwyczaj powoduje, że ludzie dokładnie odprawiają wszystkie koniecznie obrządki pogrzebowe.

    Impundulu
    Obszar polowań / narodowość: Wschodni przylądek Afryki. Sługa czarownic. Przekazywany z matki na córkę. Jego zadaniem jest powodowanie niewyobrażalnego cierpienia u wrogów swojej pani. Ma nieposkromiony apetyt i musi być bez przerwy karmiony. Często przyjmuje postać przystojnego mężczyzny, stając się ucieleśnieniem marzeń swojej przyszłej kochanki.

    Incubus
    Obszar polowań / narodowość: niepotwierdzone - Europa. Bez wątpliwości jeden z najsławniejszych gatunków wampirów. Incubus zwykł odwiedzać nocami kobiety, uwodzić je, torturować je swoją obecnością w snach. Posiada wszystkie charakterystyczne wampirze cechy: odwiedza swoje ofiary nocami, wy z nich życie, dysponuje siłą i niesamowicie seksownym wyglądem. Jak wszystkie wampiry spotykane na terenach Gypsy i Slavic może płodzić dzieci.

    Jaracacas
    Obszar polowań / narodowość: Brazylia. Wampir przybiera postać węża. Żywi się pokarmem z piersi kobiety. Robi to odtrącając dziecko i ucisza je, zatykając jego usta ogonem.

    Jigarkhwar
    Obszar polowań / narodowość: Indie. Wiedźma-wampir. Żywi się ludzką wątrobą, którą zdobywa przeszywając ofiarę wzrokiem i wypowiadając różnorakie magiczne słowa. W czasie, gdy ofiara umiera, jej wątroba piecze sie w żywym ogniu, dopiero po upieczeniu nadaje się do spożycia.

    Kasha
    Obszar polowań / narodowość: Japonia. Wampir żywi się zmarłymi wyciągniętymi z grobu.

    Kuang-shi
    Obszar polowań / narodowość: Chiny. Został stworzony przez demoniczną siłę z niedawno zmarłego człowieka. Wampir wraz z wiekiem zdobywa nowe umiejętności. Starsze osobniki posiadają umiejętność latania.

    Lamia
    Obszar polowań / narodowość: Libia. Wedle legendy Lamia była królową Libii. Wszystkie jej dzieci zostały zabite przez boginię Herę. Lamia w zemście włóczyła się po Ziemi, pożerając niemowlęta. Miała też kusząc namawiać mężczyzn na sex, a po stosunku pożerać ich w makabryczny sposób.

    Langsuir
    Obszar polowań / narodowość: Malezja. Wampir przybiera zawsze postać pięknej kobiety. Langsuir. Ponoć ma niesamowicie długie paznokcie, jest przyodziana w zielony całun, a jej czarne włosy spływają falami aż do kostek. Powstaje z kobiety, która umarła podczas porodu Najczęściej żywi się krwią dzieci.

    Leanhaum-shee
    Obszar polowań / narodowość: Irlandia. Właściwie nie jest to wampir, tylko baśniowa kochanka, która gustuje w wampirzej działalności. Wykorzystuje swoją niesamowitą piękność, by wabić i rzucać urok na mężczyzn, dzięki któremu są oni całkowicie oddani jej woli. Ofiara powoli umiera wyczerpana trudami namiętnej miłości.

    Lobishomen
    Obszar polowań / narodowość: Brazylia. Wampir poluje głównie na kobiety. Właściwie zamiast zabijać ofiary woli posilić się niewielką ilością jej krwi. Po takim ataku kobieta staje się nimfomanką.

    Loogaroo
    Obszar polowań / narodowość: Zachodnie Indie. Wampir, który każdej nocy idzie do 'Drzewa diabła", aby pozbyć się swojej dotychczasowej skóry. Następnie w formie kuli siarki leci na poszukiwanie swoich ofiar.

    Lugat
    Obszar polowań / narodowość: Albania. Ten gatunek wampirów jest teoretycznie nieszkodliwy. Pożywia się bowiem krwią swojej ofiary na tyle krótko, że właściwie jej nie zabija.

    Mara
    Obszar polowań / narodowość: Słowacja, spotykany również na terenach Kanady. Duch zmarłej nieochrzczonej dziewczynki. Uważany za przerażające nocne monstrum, które miażdży swoje ofiary. Według Słowackich legend, jeśli Mara skosztuje krwi mężczyzny, zakocha się w nim i będzie go nawiedzała bez ustanku w jego snach, do póki on nie umrze. Wampirzyca jest znana z zamiłowania do żywienia się dziecięca krwią. Niemieckie legendy opisują zamrę, podobną do Mary.

    Masan
    Obszar polowań / narodowość: Indie. Mówi się ze wampir jest zazwyczaj duchem dziecka. Paradoksalnie uwielbia zabijać i torturować dzieci.

    Masani
    Obszar polowań / narodowość: Indie. Wampir płci żeńskiej, czarny duch zamieszkujący cmentarze. Polowania przeprowadza pod osłoną nocy, wyłaniając się zza nagrobka. Każdy, kto przejdzie koło miejsca, w którym zaczaiła się Masani, na pewno zostanie zaatakowany.

    Mormo
    Obszar polowań / narodowość: Grecja. Wampir wywodzący się z greckiej mitologii, mówi się ze jest sługą bogini Hekate. Uważany za przerażającego mieszkańca podziemi.

    Moroii
    Obszar polowań / narodowość: Rzym. Wampir prowadzący osiadły tryb życia. Może być zarówno płci żeńskiej, jak i męskiej.

    Muroni
    Obszar polowań / narodowość: Włoszczyzna. Może przybrać postać wielu zwierząt, dzięki czemu wampir poluje bez przeszkód zostawiając mylące ślady ataku.

    Nachzeher
    Obszar polowań / narodowość: Kaszuby, północna Europa. Posiada zdolności psychicznego wykańczania swoich ofiar. Kiedy ofiara wejdzie do grobu wampir zaczyna pożerać okrywający go całun, a następnie ćwiartuje ciało na kawałki.

    Nelapsi
    Obszar polowań / narodowość: Słowacja. Wampir ten jest w stanie zmasakrować w pojedynkę wioskę ludzi. Ma przerażające zdolności: potrafi zadawać niemożliwy ból, a jeden rzut oka może zabić.

    Neuntoter
    Obszar polowań / narodowość: Niemcy. Wampir uważany za nosiciela plag i zarazy, prawdopodobnie, dlatego że był widywany tylko podczas panowania wielkich epidemii.

    Nosferatu
    Obszar polowań / narodowość: Rzym. Rodzice, który planują mieć nieślubne dziecko powinni mieć się na baczności! Legendy mówią, że właśnie z takich dzieci powstają Nosferatu – wampiry, które wkrótce po swoich ludzkich narodzinach zaczynają siać destrukcję i zniszczenie. Uwielbiają dręczyć ludzi oraz angażować się w dzikie orgie. Mężczyźni mogę płodzić dzieci. Ze względu na swoją przeszłość wampir nienawidzi młodych małżeństw. Jego zemsta bywa okrutna: sprawia, że małżeństwo nie może mieć dzieci: pan młody staje się impotentem, a panna młoda jest bezpłodna.

    Obayifo
    Obszar polowań / narodowość: Lud Ashanti zamieszkujący piaszczyste wybrzeże Afryki .Wampir prowadzący osiadły tryb życia. Może żyć w ciele kobiety, lub mężczyzny, pod osłoną nocy opuszcza ciało by zaspokoić głód. Ponoć jego ulubionym pokarmem są młode dzieci. Ma zdolności rzucania klątwy nieurodzaju.

    Ohyn
    Obszar polowań / narodowość: Polska. Wampirem zostaje dziecko, które urodziło się już z zębami lub w czepku.

    Pacu Pati
    Obszar polowań / narodowość: Indie. Wampir uważany za pana kłótni i niezgody. Można go czasem zobaczyć w nocy na ciemnych cmentarzach, bądź miejscach egzekucji.

    Pelesit
    Obszar polowań / narodowość: Malezja. Bezcielesny wampir. Jeśli uda mu się wtargnąć do ciała człowieka, powoduje chorobę, a w konsekwencji śmierć. Ofiary bredzą i wariują, będąc pod jego wpływem.

    Penanggalan
    Obszar polowań / narodowość: Malezja. Wampir latający nocą, składający się tylko z głowy, szyi i zwisających pod nimi jelit – są to główne ograny jego ciała. Najczęściej żywi się dziećmi i rodzącymi kobietami.

    Pijavica
    Obszar polowań / narodowość: Słowenia. Został stworzony by karać śmiertelników za zło, które popełnili za życia. Grzechem, który na pewno spowoduje powrót na Ziemię pod postacią Pijavica jest kazirodztwo. Wampir odżywia się głównie krewnymi i sługami.

    Pisacha
    Obszar polowań / narodowość: Indie. Wampir uważany za bóstwo zła. Powstaje w wyniku haniebnych występków człowieka. Jego ulubionym sposobem na spędzanie czasu jest pożeranie świeżych korpusów, co więcej skuszony, potrafi także leczyć różne choroby.

    Polong
    Obszar polowań / narodowość: Malezja. Aby stworzyć Polonga należy odprawić odpowiednie starodawne rytuały nad zamkniętą butelką krwi zamordowanego człowieka. Stwórca pozwala żywić się Polongowi krwią ze swojego palca, dzięki czemu tworzy się więź między nim, a wampirem Jest zbliżony do Plelesita.

    Rakshasa
    Obszar polowań / narodowość: Indie. W tłumaczeniu nazwa wampira oznacza "ranny''. Rakshasa płci żeńskiej przybiera postać pięknej kobiety, po czym zwodzi mężczyzn na pewną śmierć. W nowszych legendach mówi się, że Rakhassa żyje gdzieś pomiędzy koronami drzew. Ponoś powoduje wymioty i niestrawność wśród ludzi, który wątpią w jej istnienie. Dziecko może zostać przemienione w Rokshasa, jeśli ktoś skłoni je by zjadło mózg człowieka.

    Ramanga
    Obszar polowań / narodowość: Madagaskar. Wampir prowadzi osiadły tryb życia. Jest sługą plemiennej starszyzny. Ramanga żywi się skrawkami paznokci i rozlaną krwią szanowanych członków plemienia.

    Stregoni Benefici
    Obszar polowań / narodowość: Włochy. Mówi się, że jest to wampir, który stoi po stronie dobra i jest śmiertelnym wrogiem wszystkich złych wampirów.

    Striges
    Obszar polowań / narodowość: Niepotwierdzony. Wampir – czarownica, prowadzi osiadły tryb życia. Przybiera postać krowy, żywi się ludzką krwią.

    Strigoii
    Obszar polowań / narodowość: Rzym. Bliżej nieznany, ponoć wymarły wampir. Jest wiele sposobów, by się w niego przeobrazić, najczęściej spotykanym jest popełnienie samobójstwa lub bycie siódmym synem. Jest przyjazny wobec Gypsies.

    Succubus
    Obszar polowań / narodowość: Niepotwierdzone – Europa. Wampir płci żeńskiej. Udaje przyjaciółkę, która zjawia się w sypialni mężczyzny by spełnić jego marzenia i pragnienia seksualne. Succubus wypuszcza ze swoich szponów ofiarę, gdy ta jest już zupełnie wyczerpana dążeniem do własnego zaspokojenia seksualnego.

    Talamaur
    Obszar polowań / narodowość: Australia. Wampir prowadzi osiadły tryb życia. Ma możliwość porozumiewania się ze światem duchów, skąd pozyskuje sobie nowe sługi. Może ich później sprowadzić z powrotem na Ziemię. Jeden z podgatunków Talamaura potrafi wysłać swoją duszę do rynsztoku, gdzie bez problemu zaspokaja głód pożerając padlinę.

    Tlaciques
    Obszar polowań / narodowość: Meksyk. Wampir – czarownica. Mają zdolności pozwalające przemienienie się w kulę ognia, lub indyka. Dzięki temu mogą odżywiać się niezauważone.

    Comment (3)




  • |